Strefa marek
Stan wojenny w narracjach prasowych

EAN:

9788366112582

Autor:

Rok wydania:

2022

Oprawa:

broszurowa

Format:

194x130 mm

Strony:

256

Cena sugerowana brutto:

39.90zł

Stawka vat:

5%

Książka ukazująca, jak stan wojenny w Polsce był przedstawiany i oceniany na łamach trzech dzienników wywodzących się z różnych opcji ideowo-politycznych: Trybuny Ludu (później Trybuny), Gazety Wyborczej i Naszego Dziennika. Autor przedstawia, jak w tych gazetach prezentowano zagadnienia: 1) co doprowadziło do wprowadzenia stanu wojennego, 2) jaki był jego przebieg i czy stan wojenny był zgodny z prawem, 3) jakie inne wydarzenia są przytaczane przez autorów tych dzienników, gdy wspominany jest stan wojenny, 4) jak oceniają oni osoby odpowiedzialne za wprowadzenie stanu wojennego i co sądzą o ich rozliczeniu, 5) jaka jest według autorów rozpatrywanych tytułów generalna ocena stanu wojennego i jego skutków. Analiza tych wątków uwzględnia kontekst funkcji mediów, zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i w polskiej praktyce.
W 2021 roku mija 40 lat od wprowadzenia stanu wojennego w Polsce. Naturalnym jest, że coraz mniej jest naocznych świadków tego wydarzenia. Kreowane przez media uniwersa symboliczne, opowiadane przez media historie, które wskazują bohaterów i winnych, mają w tym wypadku znaczenie fundamentalne.