Strefa marek
Poradnik nr 11 - szyna danych w e-commerce i B2B
Szyna danych w e-commerce i B2B – jak może pomóc?

Tak jak rewolucja przemysłowa całkowicie zmieniła oblicze gospodarki we wszystkich krajach, tak dzisiaj mamy do czynienia z podobnym zjawiskiem. Komputeryzacja i Internet gruntownie zmieniły oblicze biznesu na świecie, stwarzając nowe, ogromne możliwości, ale też wielkie wyzwania. Biznes musi szybko ewoluować w otaczającym go środowisku, ważna jest więc odpowiednia elastyczność architektury IT, która umożliwi szybkie wdrażanie nowych aplikacji i systemów.

Szyny danych

W przypadku mniejszych organizacji wykorzystujących pojedyncze aplikacje sprawa jest dość prosta. Zazwyczaj aplikacji nie jest wtedy tak dużo i nie muszą obsługiwać bardzo szerokiego zakresu. Musimy jedynie zadbać o ich rozwijanie i dostosowanie do potrzeb działania biznesu oraz oczekiwań klientów. Sytuacja jest bardziej skomplikowana w średnich i dużych firmach, gdzie spektrum biznesu, które należy obsłużyć, jest znacznie szersze, a co za tym idzie – infrastruktura dużo bardziej rozbudowana i skomplikowana. Ogromne „wszystkomające” systemy monolityczne odchodzą powoli w niepamięć z prostego powodu – przy dużej dynamice zmian potrzeb biznesowych nie są w stanie nadążyć za rozwojem i dostosowaniem się do każdej z gałęzi potrzeb. Od dłuższego czasu mamy więc raczej do czynienia z wykorzystaniem systemów obsługujących poszczególne procesy biznesowe. Łatwiej wymienić i rozwijać mniejsze elementy infrastruktury, aniżeli całe kompleksowe systemy. Zbudowana z wielu różnych systemów infrastruktura IT nie musi być mało elastyczna. Wykorzystanie szyny danych (ESB) jako integratora ułatwi administrację oraz wdrażanie innowacji.

Wiele aplikacji w e-commerce i co dalej?

Jednym z biznesów, które są najbardziej uzależnione od dużej ilości różnego rodzaju oprogramowania, jest e-commerce. W dobie szybko rozwijających się technologii oraz stale rosnącego ruchu w Internecie cały czas rosną również wymagania i potrzeby klientów. W tej branży ESB również może odegrać kluczową rolę, szczególnie w przypadku średnich i dużych przedsiębiorstw, posiadających rozbudowaną infrastrukturę powiązań między aplikacjami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Co więc w przypadku chęci wprowadzenia zmian?

Niektóre rozwiązania, np. klasy ERP, z racji swojej kluczowej roli nie są zmieniane latami, inne natomiast są wymieniane i dostosowywane dość często z uwagi na zmieniające się realia w organizacji. ERP jest zazwyczaj tak ważnym elementem, że konieczne jest jego zintegrowanie z szeregiem innych systemów. Nie jest to jednak jedyny system wewnętrzny wymagający współpracy. Firmowa architektura w e-commerce może się składać z wielu innych aplikacji wymagających integracji. Są wśród nich:

  • systemy sprzedażowe;
  • systemy OMS służące do zarządzania zamówieniami;
  • systemy PIM do zarządzania informacjami o produktach;
  • systemy CRM do zarządzania relacjami z klientami;
  • systemy magazynowe WMS;
  • systemy SCM do zarządzania łańcuchem dostaw;
  • serwer wydruków;
  • baza użytkowników Active Directory;
  • hurtownie danych.
Powszechne trendy wymagają też często wykorzystania biznesowych aplikacji mobilnych.

Oprócz systemów związanych z działaniem biznesu pojawia się dodatkowo szereg innych, specyficznych dla e-commerce narzędzi, takich jak:

  • systemy CMS do zarządzania treścią;
  • aplikacje mobilne dla klientów;
  • infokioski w sklepach stacjonarnych;
  • systemy kasowe.

Oprócz integracji systemów wewnętrznych tego typu bardzo ważną rolę odgrywają także systemy zewnętrzne. Nie sposób bowiem wyobrazić sobie pracy dużego sklepu internetowego bez zintegrowanych:

  • systemów płatności;
  • obsługi sprzedaży ratalnej;
  • aplikacji firm kurierskich;
  • silników rekomendacji produktów;
  • map Google.

Możliwości są niemal nieograniczone. W zależności od obsługiwanych kanałów coraz częściej pojawiają się integracje pod kątem obsługi sprzedaży za pośrednictwem Amazon, eBay lub Allegro. Wyzwaniem może być ostatnio bardzo popularny model marketplace, gdzie za pośrednictwem jednego sklepu internetowego sprzedaż prowadzona jest przez wiele firm, które udostępniają tam swoje produkty. We wszystkich tych przypadkach bardzo pomocna może być właśnie szyna ESB. Każdy z wymienionych systemów może być w pełni obsługiwany przez szynę usług pod kątem komunikacji z innymi aplikacjami. Przyłączenie do niej aplikacji rozwiązuje więc problem z integracjami point-to-point, poprawia przepływ danych, umożliwia zmiany systemów bez konieczności dużej ingerencji w całą infrastrukturę i poprawia bezpieczeństwo. Przepięcia lub dodawanie nowych elementów są dużo prostsze, gdyż po podpięciu do szyny możemy korzystać z połączonych z nią systemów, a nie jak w sytuacji bezpośrednich połączeń – realizować od podstaw wszystkie integracje z osobna.

B2B – szybka wymiana danych z kontrahentami

Oprócz integrowania własnych aplikacji w firmie mamy często do czynienia z potrzebą integrowania aplikacji naszych kontrahentów. Są to najczęściej:

  • systemy sprzedażowe;
  • katalogi produktów;
  • systemy płatności;
  • systemy firm kurierskich.

Czasami pojawia się także potrzeba połączenia systemów współpracujących podmiotów, takich jak: urzędy celne, systemy bankowe i leasingowe. Wszystkie te rozwiązania IT w infrastrukturze wymieniają się między sobą danymi w różnych konfiguracjach lub spełniają ważne role związane z wykorzystywanymi przez firmy usługami. W tak rozbudowanej infrastrukturze aplikacji firmowych i w tak wielu indywidualnych powiązaniach między aplikacjami wymiana dowolnego systemu jest problematyczna. Często może się to wiązać z unieruchomieniem pozostałych aplikacji oraz koniecznością ich modyfikacji. W modelu B2B szczególną wartość stanowi nie tylko porządek w wewnętrznej architekturze systemów i komunikacja między nimi, ale także (a może przede wszystkim) szybka i bezproblemowa wymiana danych ze współpracującymi systemami zewnętrznymi. To trudne zadanie również pomaga realizować szyna usług. Dzięki połączeniu systemów i aplikacji z szyną ESB uporządkowujemy całą infrastrukturę i wprowadzamy większą niezależność w komunikacji między sobą poszczególnych aplikacji. Za wymianę danych będzie odpowiadać wtedy właśnie ESB, co daje nam większą kontrolę, porządek, ale też elastyczność. To samo tyczy się aplikacji zewnętrznych naszych kontrahentów – nie trzeba ich za każdym razem integrować indywidualnie. Wystarczy udostępnić odpowiedni interfejs na szynie ESB, aby wszystkie systemy mogły korzystać z ustandaryzowanego, bezpiecznego mechanizmu. Możemy wtedy także rozwijać takie interfejsy komunikacyjne, systemy i usługi wewnętrzne za pomocą ESB, co będzie transparentne dla aplikacji zewnętrznych. Dodatkowym ułatwieniem jest możliwość wykorzystania gotowych narzędzi do łączenia popularnych aplikacji.

Podsumowanie

W biznesie, podobnie jak w życiu, zachodzą ciągłe zmiany. Ten, kto odpowiednio się do nich przygotuje, lepiej poradzi sobie w zmieniającej się rzeczywistości. Przy dzisiejszej dynamice rozwoju i zmian śmiało można powiedzieć, że kto się nie rozwija, ten się cofa i grozi mu utrata pozycji na rynku – nie tylko ze względu na pozostanie w tyle za konkurencją, a przede wszystkim za potrzebami rynku i klientów. Z uwagi na to, że oprogramowanie stało się bardzo ważnym elementem niemal każdego biznesu, jego rozwijanie także odgrywa kluczową rolę. Szyna usług potrafi wnieść wiele do organizacji, zarządzania, rozwoju systemów i ich infrastruktury w firmie. Dodatkowo rosnąca popularność omnichannel commerce, w którym najistotniejsze są jednolita i spójna obsługa w wielu kanałach oraz szybki przepływ danych, będzie zapewne generować coraz więcej nowych potrzeb związanych z integracjami systemów i aplikacji.

Rynek Zabawek


Artykuł powstał przy współpracy redakcji Ateneum i magazynu "Rynek Zabawek"

Piotr Janecki – analityk systemowy w Grupie Unity, absolwent informatyki na Politechnice Wrocławskiej (ze specjalnością w systemach informacyjnych). Zwolennik spójności i użyteczności, który zawodowo specjalizuje się w analizie oraz projektowaniu aplikacji i systemów dedykowanych. Prywatnie miłośnik motoryzacji i informatyki.

Źródło fotografii: Shutterstock.com