 
        
    EAN:
9788301198077
Autor:
Wydawnictwo:
Data premiery:
2018-05-09
Rok wydania:
2018
Oprawa:
broszurowa
Format:
205x145 mm
Strony:
300
Cena sugerowana brutto:
69.00zł
Stawka vat:
5%
W czasach gdy - jak śpiewał Pezet: "My gadamy slangiem, chociaż nie jesteśmy gangiem, / każdy gada slangiem, chociaż umie też normalnie, /ale gada slangiem, to zostało w nas od lat, gadamy tak slangiem, gadamy slangiem..." - proponujemy książkę, która może stanowić swoiste kompendium wiedzy o fascynującym zjawisku językowo-komunikacyjnym - młodomowie. Slang młodzieżowy, zwany też językiem uczniowskim, gwarą młodzieżową, socjolektem młodzieżowym wyrósł na jedną z najbardziej dynamicznych i wpływowych odmian współczesnej potoczności. Posługuje się nim młodzież dla zabawy, rozgrywania relacji rówieśniczych czy odgradzania się od dorosłych... Posługują się nim także użytkownicy, którzy młodość metrykalną mają już za sobą, ale czują się młodzieńczo lub chcą uchodzić za młodych duchem i pełnych życiowej nonszalancji lub oddziaływać na młodych odbiorców. Kod młodości zyskuje więc na uniwersalności, gdyż staje się pożądanym elementem współczesnego outfitu i świadomości nie tylko nastolatka.
W prezentowanej monografii młodomowa jest opisywana wielostronnie: najpierw w aspekcie strukturalnym przez analizę systemu socjolektu młodzieżowego, opartą na zawartości Miejskiego słownika slangu i mowy potocznej, a następnie - w ujęciu kognitywno-dyskursywnym ze względu na eksplikację zagadnień młodzieżowego obrazu człowieka i rzeczywistości, a także problemów nastoletniej tożsamości, relacji rówieśniczych, rodzinnych, instytucjonalnych, oraz uwarunkowań medialnych. Te problemy podejmuje część II książki, pt: Młodomowa - wokół specyfiki zjawiska oraz część III: Interakcje i relacje.
Kwestie związane z internetowym dyskursem młodzieży, konsekwencjami językowymi nowej wspólnotowości oraz tendencjami rozwojowymi w obrębie młodzieżowej netomowy zostały omówione w części IV: Internetowa komunikacja nastolatków.
Wskazane zostały także przykłady współczesnego przenikania młodomowy do dyskursu dorosłych i to zarówno na poziomie stylizacji i zawłaszczeń popkulturowych, jak i wyrażania światopoglądowych postaw i deklaracji (cześć V: Młodomowa na sprzedaż).